سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
ماموستا رئوف کدخدایی

حوزه/مسئول مرکز بزرگ اسلامی بانه گفت: همه مسلمانان در راه مبارزه با استکبار جهانی به‌ویژه رژیم اشغالگر قدس با یکدیگر همبستگی داشته باشند، زیرا این تجاوزات و جنایات، همه در اثر عدم اتحاد مسلمانان به وجود آمده و ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، ماموستا رئوف کدخدایی مسئول مرکز بزرگ اسلامی بانه در وبینار هشتم سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، اظهار داشت: یکی از عواملی که باید برای ایجاد وحدت اسلامی رعایت شود، احترام متقابل میان مذاهب اسلامی و رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین است.

وی افزود: بدون شک برداشت‌های مختلف سبب به وجود آمدن مذاهب فقهی و فکری شده، تمام پیروان مذاهب با وجود تمام اختلافات در نگرش‌های مذهبی خود، می‌توانند بر اساس معیارهای اخلاقی مشترک که پیامبر اسلام(ص) برای تکمیل آن مبعوث شده، به یک زندگی مسالمت آمیز دست یابند.

ماموستا کدخدایی عنوان کرد: تنها مانع بر سر راه همبستگی پیروان مذاهب، عدم رعایت اخلاق اسلامی است، لذا اخلاق به عنوان یک بخش ناگسستنی دین، هرگاه و در هرجا نادیده گرفته شود به اصل دین آسیب می‌رساند، در نتیجه باید اخلاق جدی گرفته شده و به رعایت آن اهتمام ورزیم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در میان مذاهب اسلامی دیده شده که اسامی و عناوینی نسبت به هم داده می‌شود که صاحبان مذاهب از آن القاب بیزارند و آن را ناسزا و اهانت به یکدیگر می‌دانند، این نسبت‌های ناروا اثر نامطلوبی در جامعه اسلامی دارد و جو صمیمی را تیره کرده و باعث ایجاد کدورت و دشمنی و در نتیجه تفرقه بین مسلمانان شده است، لذا باید از این تفرقه‌ها دوری کنیم.

کدخدایی تأکید کرد: همه مسلمانان باید بپذیرند که اختلاف نظر به خودی خود یک واقعیت اجتناب ناپذیر است و به ندرت می‌توان جامعه‌ای یافت که در آن تعدد مذاهب وجود نداشته باشد، تعدد مذاهب در اسلام یک امر طبیعی است و بر اساس قرآن کریم این اختلافات همیشه بوده، اما مهم آن است که باید از نقاط اختلاف، جنبه وفاقی عرضه کنیم.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی بانه، اظهار کرد: دین اسلام با اختلافات به معنای ضدیت مسلمین نسبت به یکدیگر موافق نیست، لذا با رفع اختلافات و زدودن غبار کینه می‌توان آن را از گرانقدرترین آموزه‌های اجتماعی اسلام قرار داد.

وی افزود: اگر تمام مسلمانان به این باور قلبی برسند که پیروان دیگر مذاهب نیز مسلمانند، خود را از گذشته جدا کرده و بر اساس مسموعات داوری نخواهند کرد.

ماموستا کدخدایی عنوان کرد: تعاملات اخلاقی در سایه رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره از چند طریق محقق می‌شود، ۱_هر طرف با نرمخویی با طرف دیگر رفتار کند، ۲_ هیچ کدام نسبت به یکدیگر تعصب به خرج ندهند ۳_ با پیروان دیگر مذاهب رفتاری داشته باشیم که دوست داریم با خودمان داشته باشند ۴_ تا جایی که ممکن است پیروان مذاهب در سلیقه‌های پیروان مذاهب دیگر همراهی کنند و انگیزه‌هایی برای ارتباط سازنده با یکدیگر پیدا کنند و ۵_ مدارا با یکدیگر به معنای ملاطفت و برخورد نرم که بدی‌ها را دفع می‌کند.

وی بر گفت‌وگوی ایده آل میان پیروان مذاهب اسلامی تأکید کرد و یادآور شد: دین اسلام، گفت‌وگو را به منزله یک راهکار برای ارتباط با جمع و وحدت صفوف و فایق شدن بر مشکلات بشری می‌داند، چرا که گفت‌وگوی ایده آل باعث ایجاد تحول در سطح دانایی و تفاهم مذاهب خواهد بود.

ماموستا کدخدایی ادامه داد: این گفت‌وگوی ایده آل این امکان را به مسلمانان می‌دهد تا از تاریکی‌های سوءظن به یکدیگر بیرون آیند، بنابراین عدم رعایت ادب، اختلاف و حرمت شکنی و توهین، جدایی مسلمانان و عدم رشد اندیشه و تفرقه را در پی خواهد داشت و مانع بزرگی برای آزاد اندیشی حقیقی خواهد بود.

وی تأکید کرد: بی‌شک می‌توان گفت گفت‌وگوی پیروان مذاهب اسلامی سرآغاز هم اندیشی و همدلی میان مسلمانان است، در واقع هدف مسلمانان از گفت‌وگو فقط بیان مواضع خود یا رد مواضع طرف مقابل نیست، بلکه برای حل مسئله و همفکری و همکاری دو طرفه برای حقیقت جویی است.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی بانه، خاطرنشان کرد: می‌توان آداب گفت‌وگو را در چند بخش خلاصه کرد، رعایت ادب سخن، صلاحیت علمی دو طرف، دوری از تعصب و اصل پذیرش وجود اختلاف.

ماموستا کدخدایی تصریح کرد: برداشت‌های متفاوت در مذاهب مختلف امری طبیعی است، بنابراین در حالی که تمام انسان‌ها به رغم تمام تفاوت‌ها در نگرش زندگی می‌توانند در حوزه معیارهای اخلاقی به توافق برسند و ان‌شاءالله این توافق، آغازی برای رسیدن به دین واحد و عدم حرمت شکنی و توهین به یکدیگر قلمداد شود.

وی تأکید کرد: ان‌شاءالله همه مسلمانان در راه مبارزه با استکبار جهانی به‌ویژه رژیم اشغالگر قدس با یکدیگر همبستگی داشته باشند، زیرا این تجاوزات و جنایات، همه در اثر عدم اتحاد مسلمانان به وجود آمده و ادامه پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha